Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

søndag 1. juni 2014

Flatpakka tilhengere å sånt...

En tilhenger til den nye plentraktoren min sto høyt på ønskelista. Så kjekt å kunne pensjonere et par av trillebårene, de har vært gode å ha, og det er ikke få jeg har slitt ut de siste tiårene.
Stein, jord og litt ved, kvist å kvast som skal flyttes, Jo en tilhenger ville jeg ha. Armer og hender begynner å kjenne mange års haging..
Jeg kikket litt i katalogene som kom i postkassa, og en fredag jeg skulle til byen å gjøre ukehandel, kjørte jeg innom Jula.
Joda, de hadde tillhengeren på lager,sa de da jeg viste frem katalogen, det var bare å betale i kassen og ta med kviteringen bak til lageret. Du kan kjøre rundt,det er den andre porten, sa hun i kassen.
Jeg kjørte rundt, og der sto mannen fra lageret å ventet med en avlang firkanta flat pakke.
 Er det tillhenger? spurte jeg og viste han kassalappen. Joda, den er enkel å sette sammen sa han å smilte.
jeg ble skeptisk, den sto uåpnet en uke før det kom noen innom som våget å prøve å hjelpe meg.
Ivar på 66, Gunlaug 62 og Trym på 12.
De leste bruksanvisning og telte deler, og studerte... kaffe og saft hjalp, og litt diskusjoner. jeg sprang litt frem og tilbake for jeg hadde malehjelp til gamlestua, som også trengte litt forskjellig utstyr. kluter, pensler, skraper, penselrens og husvask,bøtter og skraper..
Etter noen timer var bunnen, som var i to deler skrudd sammen, og aksler og hjul også. Stag og tippsperre, da stoppet det opp.Trym var en reser til å forstå tegningene, uten han hadde det heller godt dårlig.. Han var til stor hjelp. Gunlaug fikk taket på å putte inn skruer skiver å muttere og Ivar skrudde det fast. veldig godt Team !
En real pause med pølser og brød,med tilbehør, og en avgjørelse på at jeg måtte ringe Jula for å få en forklaring på tippsperra,. Lemmene ble montert av meg. men jeg kunne ikke kjøre med noe som hang bakover å subba i bakken, Fjæra som skulle festes var der men i huleste hvordan?? Etter en oppklarende telefonsamtale på fredag, gjikk jeg til verket. Den skulle inn i et lite hull på underside av drageren, og jeg måtte rette den litt ut med knipetanga for å få til det. Så var det å dra i fjæra alt jeg maktet med knipetanga for å få den bort til et hul i tverrpinnen. selvfølgelig glapp taket noen ganger, og jeg fikk meg noen turer bortover sementgulvet på låven der opprasjonen fant sted.
 Etter tredje forsøket, og med krampe i fingerene fikk jeg dratt fjæra så langt ut at jeg fikk smygi den bøyde enden inn i hullet.
For en følelse! jeg var stolt som en hane! Nå kunne jeg feste bolten i staget i hullet som er til dette bak på plentraktoren,og sette i klipset som holder den der. Da var det bare å kjøre. Baklemmen er til å ta av, slik at på å avlessing skal gå lettere.
jeg har alt prøvd den både på steiner og vedkubber og kratt som skulle til kompostbingen. Herlig følelse å mestre :)
jeg anbefaler å kjøpe en ferdig montert. det var vannvittig mange skruer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar