Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

mandag 2. juni 2014

Franske urtekremer,og islamske turister å sånn

Noen dager er mer turbulente enn andre, og denne har vært det. planen var helt enkel i går. Handletur til byen, og å besøke venninne. ikke mer.
Hendene var utslitt etter fjærer som skulle på plass i en henger og maling av et rekkverk. Ei tå som hadde sparket borti noe hardt, værket og var hoven.
Jo i dag skulle det bare tas noen oppklarene telefoner med teknisk etat, betale noen regninger, og så dra på kosetur.
Da ringer telefonen, og det var en hyggelig fyr som ville leie kano fra kl 15oo . Han hadde besøk av en Egyptisk venn, som han ville vise rundt. Han hadde fått anbefalt stedet fra en  Kjell som  jobbet i kommunen. Slikt er hyggelig  :) Vi avtaler det vi må for at dette skal bli en fin dag for dem.
Så åpner jeg e-postene. der er det en melding fra et fransk urtekosmetikkfirma som er på jakt etter Herbs from Norway til en ny serie... gøy, den må jeg virkelig jobbe litt med.
Hønene som er her på ferie sammen med en hane, fikk jeg gitt mat og vann, etter korespondansen med utlandet..
Så var det å komme seg til byen med post som skal sendes. faktura til Universitetet i Bergen der de bestilte 100 frø med Vaid, ( Planten som gir kongeblå farge til vikingdraktene i riktig gamledager.Jeg hadde lagt fakturaen ved frøpakkene, men det var feil! Den skulle sendes separat til en spesialadresse .. jaja, ekstra porto ble lagt på.
Jeg hadde en hyggelig bytur med handel av både mat og drikke, før jeg reiste til min venninne for å se på hennes mors nye leilighet. hyggelig med ettermiddagskaffe der.
Så var det hjem å få alt i hus. jeg ser ikke tegn til kanofolk, og jeg går å legger meg litt..
jeg våkner av at det snakkes et fremmed språk i nærheten, det tar litt tid før jeg skjønner at det er kanofolket. jeg ser ut av vinduet og ganske riktig, to menn som snakker et språk jeg ikke forstår gestikulerer å prater høylytt, det er tydelig at de er fornøyd med opplevelsen av å være her. Det tas film og foto av alt..
jeg går ut å hilser på. og han ene av dem er han jeg har snakket med i telefon tidligere, han unnskylder at de er sene, og spør om det er greit at de filmer. Det er ok.
Muhamed er det ene navnet, det andre husker jeg ikke.
jeg hjelper Muhamed på med vesten utenpå kjortelen, og viser hvordan han skal holde åren. Alt blir filmet av vennen...:)
De kommer seg ut i kano etter å ha beundret hestene og alt duftende grønt, Sibirlønnen blomstrer nå og det er en bedøvende duft sammen med syrinene som ligger over engene her.
jeg har også flere ganger i dag hatt kontakt med Teddy, som  lover å komme å skifte olje på plentraktoren, den første servisen, 8 timersen har stått å blinket en stund..
Om han kan komme i kveldingen? jeg har akkurat lagt meg rett ut igjen , å skriver at han får banke hardt i døra for å få kontakt for nå må jeg sove en halv time. jeg er kjempeglad for at han kan komme så da jeg våkner av bankingen er det rett opp, og på med briller .
Teddy fikser både skifting av olje og etterskrur alle skruene på tilhengeren! For en mann! Så snill!  Du må få tatt med deg hjula til en bensinstasjon å få litt mer luft i dem, sier han. Det hadde jeg ikke tenkt på.. at de nye hjula alt trengte luft, men jeg så det jo når han sa det.. jeg høres sikkert veldig kørka ut nå, men jeg trodde faktisk at hjula var ferdig pompa fra fabrikken..? godt å ha fagfolk som ser, og som vi sa til hverandre, jeg er god på urter noen må være det å :)
Kanofolka kom igjen helt i ekstase, de hadde glemt tiden. Muhamed skulle ha holdt en tale i Skien, den måtte utsettes.:) Sånn er det når man kommer ut i norsk fri natur :)
jeg takkerTeddy for jobben,betaling ville han ikke ha, dette var servise fra Felleskjøpet.
Da kan jeg ta ned klesvasken fra snoren der den har hengt å tørket i det fine været. skjenke meg et glass hvitvin som jeg nyter til kalde gjeddekaker med majones.
 Foten med den blåslåtte toa ligger på en skammel å hammrer..og hodet faller bakover mot nakkestøtta.
Ei venninne fra Larvik ringer å lurer på om jeg har lagt merke til at bladene er spist opp av noe på alle akkeleine i år..Nei det har jeg ikke fått med meg..
ps. jeg fikk hengt opp plakater for konsertene i sommer rundt om også, og var innom den gode smak på Litorvet, han dansken har så mye godt å by på..
God natt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar