Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

tirsdag 17. juni 2014

Omvisning, overnatting, kanoutleie, galleri, å kurs, å sånt... avtal tid!

Joda,  lørdag kom Sandar bondekvinnelag seg forbi sperringene til Farrisrunden. Det ble omvising i hagen med kjærlighetsuppe, brød, kaffe og hjemmelaga eplekake. og kildevannet .Det er også en atraksjon, et godt rent vann fra 60 meters dyp, i nordenden av Farris... så godt og klart at de som har greie på det...ikke så mange, men dog.. de får tårer i øynene når de drikker det, å da snakker jeg om fagfolk.. et kimtall på under 3 når kommunevannet tålererer  100... Jaja, nok om vann.

jeg måtte stenge for kanodriften på lørdag på grunn av Farrisrunden, men søndag var det full fart, folk ringte å bestilte, fra Sandefjord, Skien og Serbia, det vil si han bor i Tønsberg, og har vært her før. Alle kanofolka har vært her før, å det gør meg ekstra glad:)

I går hadde jeg en omvisning for de kursdeltageren som hadde gått på kurs i Skien i marsmåned.
Det var for at de også skulle se urtene i levende live, og få litt mer " kjøtt på benet " Som jeg sier.
Da vi sitter å venter på deltagere, kommer det to inn porten fra parkeringsplassen. Skal dere på kurs? spør jeg. Neiii sier den ene, men er det ikke åpent?
 De har gått forbi stengt i dag skiltet, og plakaten om konsertene i juli, og kanoutleie, og åpent etter avtale...
Nei,  sier jeg det er lenge siden jeg var åpen hver dag,  faktisk siden 2005, siden da har jeg bare hatt åpent på søndager... men fra i fjor har du mått gjøre en avtale. dette er en privat hage uten støtte fra det offentlige, selv om jeg har Olavsrosa...
Ja jeg følger deg jo på nettet,, og jeg har vært her før.. men hva koster kurset i kveld.? mens hun snakker snuser den lille hunden hennes rundt på urtene langs hellegangen, og venninna står litt unnselig i bakgrunnen. Jeg er redd hunden skal løfte på det ene benet... det er like før, for nå har den sunset lenge...Omvisningen i kveld med bespisning koster 200.- sier jeg , om dere vil være med er dere velkommen. Å nei, de skulle bare kikke litt..Nå er det best du passer på hunden din så den ikke gjør fra seg på mynten sier jeg.
Dere er hjertelig velkommen på en av konsertene i sommer, da kan dere se både hage og galleri samtidig.
 Åå ja da får vi see.. de går sakte mot parkeringsplassen med hunden på slep. jeg kan igjen konsentrere meg om kursdeltagere som sitter å venter på meg.
Noen av deltagerene overnatter i gamlestua, og spiser frokost før de reiser.
jeg har en hviledag, vanner blomster og luker litt.
Hun som har hestene på beite her er innom for å se etter at alt er bra med dem , det er ettermiddag, og vinden har løyet. da hører jeg at det stopper en bil på parkeringen. da jeg ble stående å se ned mot humleportalen som er inngangen opp i hagen, ser jeg snart ei som kommer inn hellegangen.
 Hun har passert stengt i dag skiltet, plakaten om konsertene, kanoutleien og åpent etter avtale.
Hei kan jeg hjelpe deg med noe? spør jeg.
 Neii ville bare se litt ... er dette Auen urtegård? ja jeg bekrefter. å spør igjen,  hun er ganske nølende. om det er noe jeg kan hjelpe med. Er du på jakt etter en spesiell plante? urtete ? ut i kano ?  galleri? overnatting?  Nei, hun hadde bare lest så mye om stedet, og nå var hun forbi, sammen med mannen, han kom hinkene innigjennom Humleporten på krykker, jeg hilste og smilte. Jeg har ikke åpent daglig lenger, om dere er vant til det..?
Nei, vi har ikke fått somlet oss opphit før...
Så det er første gang dere er her?       Jaa...
Ja da er dere noen år for sent ute for dropp inn,  sier jeg. At klokken er kvelden er en annen sak..
Dere må gjerne komme igjen om dere vil ha en omvisning eller annet, men det må avtales på forhånd sier jeg.
I morgen har jeg igjen en gruppe som har avtalt tid, jeg må bruke kreftene mine på dem som virkelig bestiller og betaler for å komme hit, å dem som er mine venner og familie.
Jeg beklager, men jeg har ikke lenger krefter til dere som bare plutselig vil se åssen det er her...Respekter skiltene, og privatlivets fred, det er det jeg ber om. ta en telefon, send en melding e-post.. det er det jeg ber om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar