Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

torsdag 10. april 2014

Pastinakk en gammel grønnsak med erotisk virkning !

Jeg har Pastinakk som overvintrer i grønnsakbedet, de jeg ikke spiser,  spirer igjen om våren og går opp i blomst. Vakkre gule blomsterskjermer, som ser ut som Krondill.
Jeg bruker dem i buketter, og jeg lar dem stå å frø seg, slik at det neste år kommer opp nye pastinakker her og der :) Jeg flytter dem der jeg vil ha dem, men noen har funnet så fin plass innimellom roser og andre stauder, at jeg lar dem stå, naturen har en egen evne til selv å finne riktig plass ..
Luftløk og Pastinakk rett bak

Blå Agurkurt i forgrunnen gul Pastinakkblomster bak.


Pastinakk ser ut som en hvit gulrot, og kan minne litt om selleri  Den er søtere enn Gulrot.
 Den kan høstes om høsten eller tidlig vår.
 I matlagning kan den brukes finhakket rå i salater, eller kokt,  som mos alene eller sammen med andre rotgrønnsaker. Roten er  poppulær i England, der de også lager et brennevin av den.
Den nye genrasjon kokker  har gitt den ny poppulæritet her hjemme, noe den fortjener.
 Planten er svakt fototoksisk, det vil si at saften fra bladverket kan gi hudutslett om du får den på huden, og solen  skinner. Det beste er å høste inn, planten på kvelden, eller en grå dag. Eller bruk hansker. Mange skjermplanter bla. Kvann er slik.

Pastinakk kom til Norden og Norge i  middelalderen. Den ble dyrket blant annet i klosterhager, men det ble det en stopp for, da det ble påvist at den hadde erotisk virkning ! :)
 Henrik Harpestreng skrev om den allerede på 1200 tallet.
  Navnet  Hvit Morot ble lenge brukt, og den ble forvekslet og senere helt utkonkurert av gulroten, som den dag i dag heter Morot på svensk.
Pastinaca sativa, er det latinske navnet på planten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar