Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

tirsdag 1. april 2014

Jordbearbeiding og å jorde seg...

Tror aldri jeg har begynt så tidlig med å gjøre istand urte og grønnsakbedd. Det har vært noen herlige vårdager, med tempraturer opp mot 14 grader i skyggen. Selv om det er litt nattefrost.
Å bearbeide urtebeddene er bra både for kropp å sjel, særlig når man har så god tid som nå. På bildet ser dere et bed jeg hadde Poteter og Ringblomster i fjor. Det ble jo gravd i når jeg tok opp potetene i høst, så et slikt bed er lett å gjøre istand, ikke mye ugress som har festet seg her.
Jeg har Monarda i beddet bak, og det er en staude som  har stått stille der i flere år. Da kommer det lett  flerårig ugrass å slår seg til ro... Det er på høy tid å fornye Monardaen, og det gjorde jeg i går ved å flytte å dele plantene over i det gamle potetbeddet, Det ble tilført kompostert hestemøkk her i fjor, å Monardan er ikke en urt som trenger mye næring, så jeg tilfører ikke noe kompost i dette beddet i år.
Derimort skal det gamle Monardabeddet få en runde med god kompost og her må det fjernes mye ugress, før det blir beplantet med ...ja det er jeg ikke helt sikker på enda...det med å planlegge er jo litt av morroa, og det hender ofte at jeg forandrer på de planene som er lagt om vinteren.... når man står der med jord  på hendene og frøposer i lommene og planter rundt seg, så skjer mye på inntuisjon og skapertrang. Så hva som kommer til å havne i dette beddet er jeg ikke helt sikker på enda....:)

 
Da er små Monardaplanter flyttet over i nytt bed i tre rader, jorda var god å bearbeide og fuktig.
En liten grop og  et lite men bestemt trykk på hver rotklump med nye skudd da jorden ble lagt over, var nok da jeg holdt på med dette i gårettermiddag.
 I dag er solen ikke fremme.. ikke at jeg ønsker regn ...men det beste etter
beplanting er et stille regn en times tid....:)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar