Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

onsdag 2. april 2014

Gjeddekaker, oppskrift

Jeg har mange oppskrifter på Gjeddekaker, men som regel så blir de til ved at jeg bruker det jeg har til rådighet I huset. Når det er ei mil til nærmeste butikk, vender man seg til det.
Denne gangen hadde jeg ikke bacon i huset, noe jeg pleier å ha i, men de ble gode denne gangen også.

Her er dagens oppskrift:
to fileer av Gjedde
et egg
3 dl. matfløte
en hvitløk av det slaget som ligger i lilla nett i butikken, de er ikke oppdelt i fedd, men er en liten løk..
salt
sitronpepper.
Alt legges i foodprosessoren å kjøres til du ser at deigen har passe konsistens og bein  ikke er synlig.. Det blir jo alltid bein i fileene som man ikke får ut, men de er så tynne at maskinen klarer å knuse dem.Skyll ut av fløteboksen med en skvett vann og hell det i. ca. 1/2 dl. vann
La deigen hvile litt før du steker. på passe varme i ca fem minutter på hver side. lenger tid om du lager dem store. du må ta en test, ved å skjære en kake i to , slik at du er sikker.
Pleier å bruke gressløk, men det er for tidlig, den er ikke kommet enda..

Kakene er deilig som middagsmat med gulrot og potet til og smeltet smør, de kan også kuttes opp å brukes i fiskesuppe, eller kalde på brødskiva med majones til kvelds. Velbekomme : )

Jeg vil gjerne høre om andre oppskrifter, gøy det :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar