Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

torsdag 1. mai 2014

Mai har begynt bra :)

1. Mai, våkner jeg alltid av salutten fra ..?  tror det er Skien, men det kan like gjerne være fra Porsgrunn, eller Larvik. Auen ligger omtrent like langt fra disse stedene,  i luftlinje.
Da er det bare å komme seg ut å få opp flagget.
Det er kaldt i dag, så det ble vintertøy over pysjen og gummipeler i det duggvåte gresset.
La fram flagget i gårkveld, så det skulle være fort å få det opp.
 Herlig å stå å se flagge vaie i vinden, Bjørka er grønn i år, tror ikke det har hendt før så tidlig..solen kommer over åsen og livet er herlig, fuglene har begynt å kvittre i morgenbrisen.
Så er det inn  å få satt over kaffen, sette seg i glassverandaen å nyte utsikten mot flaggstanga.
Jeg har ingen avtaler i dag, men snart får jeg en bestilling på telefon, om det lot seg gjøre å leie to kano i dag fra ca. kl. 12. ?  Joda sier jeg, de er velkommen.
jeg spiser forkost, å sitter litt med dataen, for det er ennå for kaldt til å sette seg ut, solen må få varmet opp litt først.
utover formiddagen er det tid for å komme seg ut å hage litt med stille ting, litt kald vind enda, jeg må ha på meg mer tøy.
 Jeg gikk med ryddesaga i går, og fikk kuttet ned en del kratt. så i dag skal jeg gå med trillebåret å få sanket det sammen å kjørt det bort til kompostkverna.
Kanofolket kom, og jeg fikk gitt dem årer og vester, så gikk jeg med dem ned til til elven. Hestene kom løpende mot oss da vi gikk over enga, de ville bli klappet, og det ble de. :) Det er ennå ikke satt strøm på gjerdet så jeg er litt engstelig, hestene er selskapsyke.
Fire barn og to voksne kom seg etterhvert ut i kano, herlig å se dem manøvre seg oppover Siljanelven, barna får taket på padlingen  etterhvert.
Litt senere kommer hesteeieren innom å får satt strøm på gjerdet.
Etter noen timer kommer kanofolket igjen å fortalte at de hadde hatt en strålende tur ut til Neset, der de hadde gått i land , spist niste, og barna hadde badet!
Leende å vinkende reiser de, og barna roper at de snart vil komme igjen, hyggelig det.
jeg fortsetter med rydding av kratt etter å ha spist middag å tatt en kopp kaffe i solveggen.
 Så kommer en av hytteeierene innom, han hadde hogd ned noen trær, noe vi hadde avtalt i fjor. Nå skulle han betale for all den fine veden, og det ble en hyggelig prat.
Han var blitt pensjonist nå, å kom til å bruke hytta mer, han var i godt humør som alltid.
Like før sola gikk ned tok jeg med meg kamera ut i hagen ruteliljene står fine nå.
  Da jeg tok ned flagget ved solnedgang, var det et yrende fuglekvitter rundt meg. Hestene går å beiter fredlig, vinden har stilnet. og det er en utrolig fin stemming.
En herlig dag er snart over..
 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar