Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

torsdag 1. mai 2014

Handyman, zalo og silikon

Når problemene står litt i kø, er det godt at det finnes problemløsere i nærheten.
Og jeg prøver å lære små knep underveis når jeg ser enkle gode, og rimlige løsninger.
Som når asvaltbelegget rundt stolpene på verandaen begynte å sprike i våres. Etter en ekstrem vinter med mye nedbør og skiftninger mellom varme og kulde, var lekkasje et faktum.
Det var noen år siden dette var blitt vedlikeholdt, og da jeg snakket med snekkeren på telefon, sier han at dette bør gjøres hvert år for å være sikker på ikke å få vannlekkasje... Her var det virkelig på tide å få gjort noe...
Thomas er en hyggelig fyr som kan litt av hvert, han var ikke vond å be når jeg luftet problemet for ham. " jeg har noe i kjelleren som jeg kan ta med oppover i morratidlig" sier Thomas
 " Har du Zalo"  !!!  I alle dager, hva hadde dette med vaskemiddel og gjøre... jeg trodde et øyeblikk at han ikke hadde forstått hva problemet var. " Trenger sterkt zalovann for å kline utover dette klissete stoffet som jeg må ha på... Da setter det seg ikke på fingerene, og det blir et penere resultat uten mye gris" sier Thomas.
Jeg har Zalo.
jeg har et langt skrujern, saks,hammer og pappspiker, og dorull også....i alledager...da han kommer kl. 9 dagen etter, får han alt han ber om.
En del zalo til to deler vann blir rørt ut i en skål. og verktøy blir hentet fra låven, og dorull ..
Med  hendighet og nøyaktighet, begynner han arbeidet med å fjerne gammel silikon, og  få på nytt.
Jeg hadde også vært innom hageavdelingen å hentet den gummiplata som er til å ligge på kne på når man luker. det ble han glad for.
Etter en time var fire stolper ferdige, og han tar seg en velfortjent kafepause, ren og pen på hendene var han etter utallige dypp med fingeren i zaloen og flittig bruk av dorullen.
To timer og jobben var ferdig!
Uten grising med dette svarte seige greiene...silikonsprøyta ble lagt ned på et papir hver gang den var brukt, han  passet på at den ikke skulle "sikle".
Nå kan det begynne å regne, nå er det tett, etter all denne vinden og solen var det tørket godt opp, så det var ingen sopp eller råtedannelse, kunne han også fortelle meg. jeg kan gå neste regnskyll i møte uten bekymringer for taket.
Tusen takk til gårdagens  helt på Auen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar