Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

onsdag 2. april 2014

Rørleggere og kaputte varmtvannsberedere å sånt

Etter 24 år sa varmtvannsberederen takk for seg, helt plutselig uten forvarsel... Skulle tappe meg et deilig badevann , hadde tatt oppi rikelig med Lavendelolje, skulle virkelig kose meg å myke opp stive muskler etter en lang dag i hagen.
Det benet som ble først satt oppi badekaret kom fort ut igjen ! 8 grader holder vannet her, fra egen dyp kilde, 60 meter dyp for å være nøyaktig..
Det ble ikke noe hyggestund nei...Måtte varme vann i vannkokeren å ta en Liverpoolvask som gamle tante Thora pleide å kalle det. Mamma kalte det Kattevask...
jaja.
I går reiste jeg til byen, og gikk innom comfort butikken i Kverndalen. Der ble jeg ekspedert av ei hyggelig dame som hadde peiling på hva hun solgte.
Hun anbefalte meg å skifte den ut istede for å skifte del. med arbeid å kjøring ville det bli like dyrt som å få innstalert en ny.
Hun sprang ned i kjelleren og gjorde avtale med rørlegger, og han kunne komme neste dag kl. 10. altså i dag.
jeg kom meg hjem å fikk ryddet litt i kjellertrappa, jeg har kjellerlem fra utsida, og det eneste kjelleren blir brukt til er å oppbevare planter ...  og så står varmtvannstanken der, og vannpompa.
Jeg er ikke noe kjellermenneske, faktisk litt redd kjellere... ei enslig pære som lyser nakent..." alt for mørke kroker, alt for mye skummelt rot" synger Odd Nordstoga.. det var hvist nok om et bofelleskap...hva er det nå det heter ...skit det samme..slik føler jeg at det er i min kjeller, ikke bare føler,det Er slik i min kjeller...
Døra har hengt litt på halv tolv også de siste åra.. skulle vært satt i noen skruer...Må løfte den litt når jeg åpner den..Jaja jeg får sopet litt så det ikke ser alltfor ille ut..
I dag kl. 0905 ringer det på svareren at han heter Bård og er på vei oppover for å skifte varmtvannstanken min, han skal bare sette alt i bilen. kl. 0930 får jeg sms om at nå er han på vei oppover mot Siljan og Auen.
Jeg har fått trakta kaffe å gjort litt som jeg må buke vann til, vannet blomster mm. Vet jo at når han kommer så må han ta vannet..skru av hovedkrana..vet jeg nå hvor den er henn?? Jeg er på vei ned i kjelleren for å lete etter det røde håndtaket, da Bård og comfortbilen svinger inn på tunet.
Han kommer blid ut av bilen å håndhilser å gir meg kortet sitt, å snakker om våren og blåveisen og hvor fint det var. En hyggelig kar, som jeg nå må vise ned i kjelleren...
Han var jo vant til kjellere, han var vant til dører som hang å slang, han kunne fikse den også med det samme han var der !! Han fant hovedkrana bak en haug med planter som ikke er tatt opp i glassverandaen enda. Eføykrukker som bare skal rett ut i mai..Jo, han var et kjellermenneske det var sikkert, skulle tru han hadde vært der før...men det vet jeg at han ikke har. Han vet bare hvordan kjellere er, fordi han er rørlegger, og rør er som regel plasert der..oppunder taket ..
Krana som jeg må stenge hver høst, den som går til gamlestua, og låven , det som fryser om jeg glemmer det..den står å drøpper, har en gul bøtte under som må tømmes av og til, bruker det til å vanne blomstene der nede...
" Den skal jeg fikse" sier Bård å smiler smilet sitt, Bård smiler å prater fort, går fort, å jobber fort.. Bård har i løpet av ca halvannen time fikset døra, fikset ny stopper på krana ut til gamlestua, å bært ny tank inn, å montert den, etter å ha sopet bak der den gamle hadde stått, å bært den gamle opp kjellertrappa og inn i bilen.
 Papp,og annet løst som gjerne ligger å slenger rundt handtverkere var ryddet inn i bilen.
Alt dette gjorde han mens jeg sto på kjøkkenet å stekte gjeddekaker..
 For en utrolig mann !
I kveld når varmtvannstanken er full av varmt vann, skal jeg fylle badekaret, å ha i masse Lavendelolje. Jeg vil ligge der med øynene lukket å nyte det i fulle drag. For en luksus å ha nok varmt vann... Å gjett hvem som kommer til å flimre for øynene mine... en som smiler å fikser :)
Tusen takk til Bård !
Dagens helt her på Auen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar