Familie,Hage,Galleri,Kanotur,Konserter,Lysthus

Hage (89) mat (38) Urter (26) Familie (24) Konserter (20) Økologi (20) Foredrag (19) Filosofi (15) Artikler radio tv (14) Galleri (11) Helse (11) Kanoutleie (11) Liljer (8) Interiør (7) Roser (7) Vinter (7) Peoner (6) Iris (5) Lysthus (5) Bever/fiske (4) Gamlestua (4) Geologi (3) Hønene (3) Hestene (2) Hosta (2) Program (2) Reiser (2) Reiser ferie (2) Riddersporer (2) Sommerfugler (2) pelargonia. (2) Bever (1) Veldedighet (1) krokus (1) oppussing (1) verktøy (1)

tirsdag 11. mars 2014

Varmt om dagen og minus om natten

Ja det er typisk at når klarvære kommer blir det kaldere på natten.. Månen henger der, og himmelen er full av stjerner. Minus 3.4 grader her i natt.
Solen varmer om dagen og det er lett å bli fristet til å klippe ned rosebusker og lavedel.
Jeg er forsiktig med det... frosten kan gå i roten når det er nyklipt.
Epletrær og andre større busker tåler frost.
Jeg har raket løv og gamle rester etter stauder ut av et par bedd i dag, bruker rake med grove tenner, så ikke krokus og andre vårspirer blir med.
Det er mye å ta fatt på i en hage som denne, så godt at våren begynner tidlig :)
jeg har også klippet bort alle fjorårgamle stilker på silkepeonene.
 Viktig å få det bort nå så ikke nye skudd blir angrepet av soppsporer fra de gamle restene.. Jeg river ikke  dette løs, da kan jeg ødlegge de nye spirene som ligger klare rett under jordskorpen, de kan følge med opp... Jeg bruker saks å klipper ca fem cm. over bakken .
Det er så godt å være igang.
 Jeg har selvfølgelig pådratt meg sår hals og litt feber.. Det er så lett å ta av seg for mye når man holder på, man glemmer hvor lumsk vinden kan være...


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar